Wednesday, April 13, 2005

Vijfduizend Ton Uien

.

Een paar jaar geleden zag ik in IJmuiden hoe een coaster vol grote zakken uien werd geladen. Die gingen naar Ivoorkust (of een dergelijk warm en nat land). Ik begreep er helemaal niets van dat -op zich laagwaardig- voedsel met een duur schip naar een land gebracht werd waar ze dat gemakkelijk zelf konden laten groeien. Maar ja.... , EEG subsidie of zo ? Ik vergat de zaak .



En toen las ik dit in Piet Sinke's dagelijkse scheepvaartkrant :

The APOLLOGRACHT arrived with a cargo of onions from New Zealand in Moerdijk, after discharging partly she departed again for Ipswich to discharge the remaining onions. Photo : Piet Sinke ©

Ik weet niet precies hoe groot de Apollogracht is, maar ik weet wel dat zo'n schip een week of vijf onderweg is van NieuwZeeland naar Europa.
Stel dat vijfduizend ton uien in NZ heel weinig kosten, dan is het toch zeker dat ze hier heel-weinig-plus-vijf-weken-Apollogracht kosten. Voor Appie, SuperdeBoer en consorten .
En ik weet ook nog eens dat de boeren in Groningen en in Zeeland heel veel uien verbouwen, want ieder jaar schreeuwen ze moord en brand als de uien niet geoogst kunnen worden door de natte velden .

Zijn we met zijn allen gek geworden ?


Vijftienduizend kilometer sjouwen met uien, die één euri per kilo kosten, terwijl die hier groeien als kool ?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home